Rahmin Şekli Gebeliği Nasıl Etkiler?

Rahim, pelviste ters duran armut şekline benzer bir yapıdır. Yaklaşık olarak 7.5 santim uzunluğunda, 4.5 santim genişliğinde ve 3 santim derinliğindedir. Bebek sahibi olan kadınlarda rahim bu ölçülerden biraz daha büyük olmaktadır. Rahim bazen ön tarafa, karın bölgesine doğru eğilir buna ‘antevert uterus’ adı verilir.

Rahim aynı zamanda son derece geriye, omuriliğe doğru da yaslanabilmektedir. Buna da ‘retroverted uterus’ adı verilmektedir. Hatta bazı durumlarda rahmin şekli üstte hafif kavisli olabilmektedir. Buna da ‘arkuat rahim’ adı verilir. Rahmin öne ya da arkaya doğru yatması bir anormallik değildir; çünkü bu konumlanma rahmin çalışma şeklini değiştirmemektedir. Ancak rahimdeki bazı şekil bozuklukları gebeliği olumsuz yönde etkilemektedir.

Gebeliği Etkileyen Şekil Bozuklukları

Rahimdeki ciddi derecedeki şekil bozuklukları erken doğum gibi bazı hamilelik problemlerine neden olmaktadır. Septalı rahim, çift boynuzlu rahim, çift rahim, tek boynuzlu rahim ve çok nadir olarak da görülen vajinal agenez, rahimdeki şekil bozuklukları arasında yer alır.

En sık rastlanan şekil bozukluğu septalı rahimdir. Septalı rahimde hamileliğin düşükle sonuçlanma ihtimali oldukça yüksektir. Yaklaşık olarak her 45 kadında 1 görülmektedir. Her 250 kadında 1 görülen rahim şekil bozukluğu da çift boynuzlu rahimdir. Tek rahim boynuna sahip iki rahimdir. Çok yaygın olmayan ortalama olarak her 350 kadında 1 görülen bozukluk ise çift rahimdir.

Bazı kadınlarda çift vajina da görülmektedir. Her ne kadar kısırlığa neden olmasa da ters doğum ya da erken doğum riskleri oldukça yüksektir. En az rastlanan bozukluk ise vajinal agenezdir. Burada rahim ya da vajina olması gibi gelişmemiştir. Her ikisinin gelişmediği rahatsızlığa ise Mayer Rokitansky Küster Hauser sendromu adı verilmektedir.

Rahim Şekil Bozukluklarının Belirtileri Nelerdir?

Adet döngüsü boyunca şiddetli ağrı, adet görememe, tekrar eden düşükler, prematüre doğum, rahim ağzı yetmezliği ve adet döngüsü dışında şiddetli ağrı rahim şekil bozukluklarının belirtileri arasında yer alır.

Şekil Bozuklukları Nasıl Tedavi Edilir?

Şekil bozuklukları genellikle tekrarlayan düşüklere neden olmaktadır. En sık rastlanan septalı rahim durumunda metroplasti adı verilen bir cerrahi müdahale gerçekleştirilmektedir. Bu yöntemle başarılı hamilelik şansı oldukça yükselmektedir. Tek boynuzlu rahimde de dış gebelik riski oldukça yüksektir ve bunun olmaması için hamilelik planları öncesinde ameliyat gerekmektedir.

Ameliyat sonrasında tek boynuzlu rahimde de gebelik şansı artış göstermektedir. Ancak bazı bozukluklarda gebelik pek mümkün olmamaktadır. Bu nedenle rahim şekil bozuklukları belirtileri hakkındaki farkındalığın yükseltilmesi ve benzer belirtiler yaşayan kadınların, kadın hastalıkları ve doğum uzmanlarınca muayene edilmesi önem taşımaktadır.